Waarom fietsen zo goed voor je is

Daar zijn verschillende redenen voor. We noemen ze allemaal.

De Nederlandse Norm Gezond Bewegen stelt dat we minimaal 30 minuten per dag intensief moeten bewegen. Op de fiets naar je werk zorgt er dus al voor dat je aan (een deel van) die norm voldoet. Daarmee werk je ook nog eens aan je conditie: een kwartier fietsen levert al 13% conditieverbetering op bij een ongetrainde fietser. En fietsen is natuurlijk heel goed voor je beenspieren. Bovendien komt door fietsen de vetverbranding op gang. Je valt niet alleen gemakkelijker af, maar verkleint ook de kans op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.

Daarnaast heeft fietsen een positief effect op je bloed. De samenstelling van je bloed verandert en door de beweging van het fietsen en je verhoogde hartslag gaat het sneller stromen. Dit stelt een arts-onderzoeker van het Leids Universitair Medisch Centrum. Ook worden de bloedvaten flexibeler en sterker en slibben ze minder snel dicht.


Kortom, er valt niet genoeg te trappen!

Waarom is bewegen goed?

  • Het helpt om stress te verminderen
  • Je voelt je fitter en energieker
  • Je slaapt beter
  • Je verlaagt je bloeddruk, je cholesterol en de kans op diabetes
  • Het helpt bij afvallen
  • Het houdt je botten langer sterk

Wist je dat?

  • Er in Nederland ruim 18 miljoen fietsen zijn (84% van de Nederlanders bezit één of meer fietsen)
  • 52% van de Nederlandse bevolking regelmatig een recreatieve fietstocht maakt van minimaal 1 uur
  • Jongens en meiden van 12 tot 16 jaar het meest op de fiets zitten
  • Binnen een half uur fietsen een Hollandse kroket verbrand wordt
  • In de stad de fietser gemiddeld 5% sneller op de bestemming is dan de automobilist